خود شناسی

چگونه زندگی زیبایی با شناخت نیروهای درونی خود داشته باشیم و بر عالم هستی حکومت کنیم

خود شناسی

چگونه زندگی زیبایی با شناخت نیروهای درونی خود داشته باشیم و بر عالم هستی حکومت کنیم

نیروی کلام

 

کلام در زندگی انسان نقش بسیار مهمی را بازی    می کند که ما از آن غافل هستیم و از صبح تا شب بسیار حرف میزنیم ولی متاسفانه خیلی افراد کمی پیدا میشوند که کلام خود را کنترل مینمایند وچه خوب بود مردم قبل از صحبت کردن کمی فکر میکردند که چه میگویند وبعد کلام خود را جاری میکردند.

تاثیر زبان و کلام بر انسان خیلی زیاد هست برای مثال شاید در بعضی مواقع دوستان شما با شما شوخی کنند که تاثیر منفی بر روی شما بگذارد .

دقیقاً همین حالات در کلام بر ذهن انسان تاثیر میگذارد شما وقتی در زندگیتان از چیزی بد میگویید آن چیز را به سمت خود میکشید و این قانون کارما هست که بعداً به طور مفصل توضیح خواهیم داد .

ممکن است با اشخاصی برخورد  کرده باشید که همیشه به خود میگویند چقدر بدشانس هستم و یا اصلاً شانس ندارم واینگونه افراد همیشه در زندیگیشان با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و زندگی هیچوقت به کام این اشخاص شیرین نیست فقط به این دلیل که آنها اینگونه فکر میکنند و همیشه کلام منفی به زبان میاورند.

ما نمیخواهیم با زندگی بجنگیم بلکه لذت ببریم وهمیشه خوش باشیم و کنترل کلام یکی از راههای خوش زندگی کردن است .

انسانها در پی کسب آرامش هستند و هر یک به طریقی به این آرامش دست پیدا میکند ، یکی با بدست آوردن پول ویکی با برنامه های مراقبه ومدیتیشن وکسی دیگر با خواندن نماز و شرکت در برنامه های مذهبی وبسیار برنامه های دیگر

ولی در این مقاله قصد ما کنترل کلام  برای به آرامش رسیدن میباشد.

یکی از راههایی که شخصاً آن را انجام میدهم کم صحبت کردن میباشد .

انسان وقتی پر حرفی نکند میتواند کلام خود را کنترل نماید وفرصت کافی برای فکر کردن پیدا میکند . افراد زیادی را دیده اید که پر حرفی میکنند و بدون فکر کردن کلامی رابه زبان میاورند که بعداً پشیمان هم میشوند و این مساوی است با کوچک کردن خودشان .

اینها گونه ای از آفت کلام هست ولی ما در این موضوع کاری نداریم ومیخواهیم با کلام خود آرامش پیدا کنیم و از زندگی لذت ببریم.

همانطور که گفتم هر کلامی که بر زبان میاوریم همان را به سوی خود جذب میکنیم وما با به زبان آوردن کلام حقیقت و زیبا آنها را به سوی خود میکشیم مثلاً قصد داریم در مسابقه ای برنده شویم وما با به زبان آوردن اینکه من میتوانم برنده شوم و حق من است ، برنده شدن در مسابقه را به سوی خود میکشیم و هرچه اعتقادمان در زمینهء نفوذ کلام بیشتر باشد  قدرت بردمان هم بیشتر خواهد بود .

ما میخواهیم در زندکی آرامشی در کنار خانواده داشته باشیم ، کافیست با به زبان آوردن کلام مناسب در مورد آرامش در طول روز ، متوجه آرامش بدست آمده بشویم .

حضرت محمد فرمودند: کسی که به خدا و روز قیامت ایمان آورده است، باید سخن نیکو بگوید یا سکوت کند.

متوجه شدید که کلام ونفوذ آن بر ما چه تاثیری دارد پس باید حواسمان را جمع کنیم تا کلام زیبا ودرست را به زبان بیاوریم تا این کلام از طریق تاثیری که بر نیروهای درونمان میگذارد شروع به کار کرده و نتیجه بگیریم.

معیاری را در مورد به زبان آوردن کلام درست برای شما بیان میکنم :

1- آیا در این کلام حقیقت وجود دارد؟

2- آیا در این کلام محبت هست؟

3-  آیا بیان آن ضرورت دارد؟

و برای سه منظور جرأت کنید کلامتان را به کار ببرید،  برای طلب شفا ، برکت وسعادت .

هر آنچه انسان دربارهء دیگران بگوید دربارهء خود او خواهند گفت وهرآنچه برای دیگران آرزو کنی همانا برای خود آرزو کرده ای و لعن ونفرین به خود دشنام دهنده باز میگردد.

عبارات تاکیدی از بهترین روشها  و آسانترین راه برای به نتیجه رسیدن کلاممان میباشد.

وقتی در موردی عبارت تاکیدی را به زبان می آوریم در نتیجه در مورد چیزی که نمیخواهیم هیچ گفتگویی نمیکنیم واین راه کنترل کلام برای به ثمر نشستن اندیشهء زیبایمان است.

باز هم تاکید میکنم به هیچ عنوان کلامی به زبان نیاورید که از تنگدستی وفقر وبدبختی وبدشانسی و دیگر موارد منفی در آن باشد و فقط با تکرار عبارات تاکیدی حقیقی که سرشار از عشق ، محبت ،موفقیت و دیگر وارد میباشد را به کلام بیاورید  واگر در جایی هستید که نمیتوانید به زبان بیاورید در ذهنتان تکرار نمایید ویا در کاغذی هزاران بار آن را بنویسد و یادداشت کنید و حتی میتوانید عبارات تاکیدی را در اتاقتان ودر جلوی چشمانتان قرار دهید ویا بچسبانید ومطمئن باشید نتیجهء آن را خواهید دید و به موفقیتهای عظیم خواهید رسید.

       وحالا به عبارت تاکیدی که میتوانیم در طول روز آن را تکرار کنیم تا با

       کلاممان ذهنمان را به سوی موفقیت هدایت کنیم را در زیر آورده ام...

تو امروز انجام خواهی پذیرفت زیرا امروز روز تکمیل و کمال است.ومن برای روزی چنین عالی وتمام عیار ، خدا را شکر میکنم. امروز معجزه پس از معجزه خواهد آمد و شگفتیها لحظه ای باز نخواهند ایستاد.

میتوانید روز خودرا با ذکر بالا آغاز کنید تا شگفتگیها را ببینید.

و این نمونه ای از عبارت تاکیدی بود که نوشتم و در مقاله های بعد عبارات بیشتری را در اختیار شما قرار میدهیم.

 

سودای تو در جوی جان چون آب حیوان میرود

                                آب حیات از عشق تو در جوی جویان میرود

عالم پر از حمد وثنا از طوطیان آشنا

                                مرغ دلم برمی پرد چون ذکر مرغان میرود

بر ذکر ایشان جان دهم جان را خوش و خندان دهم

                جان چون نخندد چون ز تن در لطف جانان میرود           

                                                                                                    شمس تبریزی

                                                          

عشق و عرفان

   به نام خداوند جان و خرد

اندیشه هایی که امروز در سرمان است فردای ما را به وجود می آورد.

خداوند عقل را به انسان هدیه کرد و به این سبب انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داد .

در تمام ادیان بر قدرت ذهن و نیروی فکر تأکید شده است .

برای مثال تأکید شده در هنگام نماز خواندن باید دقت کنیم واز افکار متفرقه بپرهیزیم وبه یک چیز تمرکز کنیم.

واین قدرتی است در ذهن برای ارتباط برقرار کرن با عالم دیگر واین همان نیرویی است که خداوند به انسان داده تا بتوانیم به عنوان نمایندهء خدا بر این جهان مسلط شده واز نیروی الهی که در وجود ماست بهترین وبیشترین استفاده را در راه درست بنماییم.

ولی در طول سالیان متمادی این قدرت ذهن به دست فراموشی سپرده شد و امروزه  ودر این جوامع متأسفانه همه چیز به غیر از خدا وانسان ارزش پیدا کرده است.

برای مثال چند وقت پیش یکی از دوستانم به علت داشتن مشکلات خانوادگی خودکشی کرد وچه راحت به همه چیز پشت پا زد واینهمه نیرو و قدرت الهی که خداوند به انسان داده را پشت پا زده  وبا یک مشکل بسیار ناچیز تسلیم شد.

دیشب وقتی قدم میزدم احساس افتخارمیکردم و بسیار خوشحال بودم  و واقعاً لذت میبردم وبا هربار نفس کشیدن خدا را شکر میکردم که این زندگی را به من عطا کرده و برای دوستی که همراهم بود از عشق، نیرویی الهی بین انسان وخدا که هیچ کس تا حالا به راز این عشق واین نیرو پی نبرده است ، صحبت میکردیم و من میگفتم که خداوند چقدر انسانها را دوست داشته  وتمام هستی را در اختیار ما قرار داده وجهان هستی وتمام نیروهای آن را مسخر انسان نموده وقدرت تفکر را به ما داده تا بتوانیم  به موجودیت او با تفکر وتمرکز در کائنات پی ببریم و خودمان همه چیز را تحت اختیار خود قرار دهیم و این فقط با نیروی اندیشه امکان دارد.

   واین مقدمه ای است  از نیرویی که در درون ماست  وبر همهء نیروهای دیگر حکمفرمایی میکند واین نیروها را هدایت میکند .

من همراه با یکی از دوستانم  که استاد من در این راه بوده  واز طریق او من با این برنامه ها آشنا شدم و راهنمای من در زندگی است سعی میکنیم در هر ماه مقاله ویا متنی در مورد بیدار کردن این نیروها و هدایت آنها برای با لذت زتدگی کردن ، هم حالات معنوی که به انسان دست میدهد وبه آرامش میرسد و به قدرتهای معنوی دست پیدا میکند وهم از لحاظ دنیوی به ثروت رسیدن ویا به عشق دلخواه رسیدن و به مشکلات فائق شدن ودر خانواده به آرامش رسیدن ارائه بدهیم.

 

زیر بیدی بودیم

برگی از بالای سرم چیدم،گفتم:

چشم را باز کنید،آیتی بهتر از این می خواهید؟

میشنیدم که به هم میگفتند:

سحر میداند ، سحر

سر هر کوهی رسولی دیدند ابر انکار به دوش آوردند

باد را نازل کردیم

تا کلاهشان از سرشان بردارد

خانه هایشان پر داودی بود

چشمشان را بستیم

دستشان را نرساندیم به سر شاخه هوش

جیبشان را پر عادت کردیم

خوابشان را به صدای سفر آینه ها آشفتیم.

                                           زنده یاد سهراب سپهری