خود شناسی

چگونه زندگی زیبایی با شناخت نیروهای درونی خود داشته باشیم و بر عالم هستی حکومت کنیم

خود شناسی

چگونه زندگی زیبایی با شناخت نیروهای درونی خود داشته باشیم و بر عالم هستی حکومت کنیم

انسان و عرفان

به نام خداوند عشق


سلام به دوستان عزیز


در این پست مطلبی میخواهم بگذارم در مورد خودشناسی و راه و روش زندگی در مسیر انسان کامل و این مطلب از سخنان و اندرزهای حضرت علی (ع)  می باشد


این مطلب در عین حالی که به  درون نگری و مبارزه با امیال و صفات منفی انسان اشاره میکند  به حالت برون نگری و طرز رفتار و زندگی و برخورد با دیگران ، برای رسیدن به کمال نیز توجه خاصی دارد و این یک درس و برنامه ای بزرگ برای زندگی در جامعه امروزی که متناسب با سیر و سلوک و مبارزه با نفس شهوانی به نوع برخورد و رفتار در جامعه می پردازد.


و ما اگر بتوانیم این نکات را در ذهنمان قرار دهیم و در هر لحظه به این نکات توجه کنیم ، قدم بسیار بزرگی در شناخت خود (خودشناسی) خواهیم برداشت.


من نمیدانم در مورد این انسان بزرگ چه چیزی بگویم و بنویسم که در 1400 سال پیش چقدر زیبا و کامل ، این راه و روش را بیان کرده . من خودم سعی میکنم که به جای تعصب داشتن در دین ، بیشتر در مورد مسائلی که در ادیان های مختلف و اسلام و بزرگان بیان میشود تحقیق کنم و بعد تصمیم گیری کنم.

ولی الان نمیدانم در مورد این انسان بزرگ بدون تعصب و پیش داوری چه چیزی بنویسم که حرف دلم را گفته باشم  و فقط این جمله را میتوانم در  وصف این انسان بزرگ بیان کنم که نوشته ای از

 

استاد بزرگ " شهید آزادگی دکتر شریعتی "  در کتاب هبوط در کویر میباشد:


ای که تو را نمی دانم چه بنامم ، همهء کلمات با آنچه میان من و توست بیگانه اند ،  کلمات خدمتگذاران پست دیگرانند و من هیچ کلمه ای را برای گفتگوی با تو شایسته تر از " سکوت " نیافته ام !


ادامه مطلب ...